4. – 12. srpna 2017

Novinky

Dobrá činohra

Recenze hry Poručík z Inishmoru.

Dobrá činohra evropského typu je konec konců vždycky modelem lidského jednání. Už staří Řekové v okamžiku, kdy se jejich divadlo začalo zabývat záležitostmi lidí, na to vymysleli drama a dramatickou situaci. A nakonec se dobrá činohra urodí vždycky, když tato dramatická situace vytvoří předpoklady pro model jednání v jistých okolnostech a vznikne tak příležitost pro herectví jako zpodobení lidí.

Martin McDonagh v Poručíku z Inishmoru takové předpoklady pro dobrou činohru vytvořil a inscenace DS Ty-já-tr/HROBESO ji využila. Mohl bych jistě na základě tohoto textu rozvíjet nejrůznější úvahy a nahlížet tuto inscenace z mnoha stran. Ale budu se zcela záměrně držet právě jen a jen toho pojmu z titulu této recenze.

Činohra to nemá dnes lehké; upřímně řečeno: můžeme ji potkat nejspíše v komediálním žánru nebo ve velmi malých představeních, kde si pár herců dopřává potěšení z hraní. Jinak jako by existovala hluboká nedůvěra k tomu, že činohra svými principy může ještě zachytit zásadní děje a vyslovit se ke stavu světa.

McDonaghův text je pravda o tom, že někdo způsobil smrt kocoura, jehož pánem a majitelem i přítelem byl irský terorista. A tak se rozběhne zabíjení, neboť tato smrt musí být pomstěna. A najednou je tu model šíleného světa, v němž lidský život neznamená nic, zato však ideje – často nesmyslné, absurdní – hodně, ne-li nejvíc.

McDonagh ovšem navazuje na irskou tradiční polohu dramatiky, jejíž humor je krutý, syrový, nemilosrdný a inverzní prostě proto, že tak může vyprávět o zběsile nepochopitelném jednání lidí.

Režisér Luděk Horký si je vědom této kvality irského humoru a proto celou inscenaci vede v ambivalentní, dvojaké rovině. To zabíjení je sice brutální, ale celistvý model situace současně předvádí právě ty malicherné, naprosto pitomé a proto směšné důvody, jež k němu vedou.

Takže situace je jak děsivá, tak vzbuzuje smích. A přesně tohle herci hrají. Možná v tom středečním představení od 20:00 přidali na hlase trochu víc, než bylo potřeba, takže jim občas bylo málo rozumět a hlavně: neměli už možnost pro kontrast, jenž by tuhle rasanci nasvítil odjinud. Ale to je pro mne jen drobná kosmetická vada. Jinak jsem znovu s potěšením viděl dobrou činohru, která herecko-režijně na motivech a tématech budovala dramatickou situaci jako základ scénického tvaru.

Jan Císař

buy cheap replica watches on here:

Omega Replica

Cheap Omega Replica

Omega Replica Watches

Komentáře ke článku